Port Hamiltonian based model for platooning applications including air drag effects

Fernando Sanhueza, Francisco Vargas, Hector Ramirez, Andrés Peters

Producción científica: Capítulo del libro/informe/acta de congresoContribución a la conferenciarevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

This paper deals with platooning modeling considering the force provoked by the air drag in each vehicle. The proposed model is derived using a port-Hamiltonian approach in order to ensure the passivity of the whole system. The relation between the desired platooning formation and its implication on the air drag effect is highlighted. Simulation results illustrate the effect of air drag on the platoon behavior. The results of this work could serve as a basis for a platooning control scheme that explicitly includes the air drag force, as a function of the desired inter-vehicle distance, in the control loop.

Idioma originalInglés
Título de la publicación alojadaIFAC-PapersOnLine
EditoresHideaki Ishii, Yoshio Ebihara, Jun-ichi Imura, Masaki Yamakita
EditorialElsevier B.V.
Páginas3917-3922
Número de páginas6
Edición2
ISBN (versión digital)9781713872344
DOI
EstadoPublicada - 1 jul. 2023
Publicado de forma externa
Evento22nd IFAC World Congress - Yokohama, Japón
Duración: 9 jul. 202314 jul. 2023

Serie de la publicación

NombreIFAC-PapersOnLine
Número2
Volumen56
ISSN (versión digital)2405-8963

Conferencia

Conferencia22nd IFAC World Congress
País/TerritorioJapón
CiudadYokohama
Período9/07/2314/07/23

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Port Hamiltonian based model for platooning applications including air drag effects'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto