Cambio psicoterapéutico en niños/as y adolescentes desde el enfoque constructivista evolutivo: Evaluación de un caso

Claudia Capella, Javiera Soza, Gabriel García, Gabriela Sepúlveda, Flor Quiroga, Ivette González, Nury González, Francisca Pérez, Myriam George, Paula Vergara

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

Constructivist evolutive psychotherapy for children and adolescents integrate Piagetian concepts with evolutive concepts in the understanding of the diagnostic procedure and psychotherapeutic process. This perspective understands psychotherapy may promote the construction of new meanings, and therefore facilitate adaptive equilibrium. The purpose of this paper is to understand and evaluate change in a psychotherapeutic process from a constructivist evolutive perspective. Using qualitative methodology, a case analysis is done, of a 17-year-old adolescent woman. Results conclude that it is possible to generate changes in a psychotherapeutic process from this perspective, in terms that it promotes an adaptive equilibrium in the adolescent, and a more differentiated and integrated identity.

Título traducido de la contribuciónPsychotherapeutic change in children and adolescents from an evolutive constructivist perspective: Evaluation of a single case
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)125-136
Número de páginas12
PublicaciónRevista Argentina de Clinica Psicologica
Volumen16
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 1 abr. 2017
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Children and adolescents
  • Evolutive psychotherapy
  • Identity
  • Psychotherapeutic change

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Cambio psicoterapéutico en niños/as y adolescentes desde el enfoque constructivista evolutivo: Evaluación de un caso'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto